Selenium

Se, Seleen

Samengevat

Een sterk antioxidant, voor het immuunsysteem en de voortplanting.

Wat is het?

Selenium is een sporenelement dat in voedingssupplementen in Europa is toegelaten onder de vorm van natriumselenaat, natriumwaterstofseleniet, natriumseleniet of met seleen verrijkte gist.

Waar haal je het?

Selenium zit vooral in vis, gevogelte, vlees en granen.

Wat doet het?

Selenium neemt deel aan de detoxificatie van exogene componenten en moduleert de inflammatoire en immunitaire antwoorden. Het werkt als een antioxidant, wat betekent dat het vrije radicalen in het lichaam kan wegvangen. Het is betrokken bij de aanmaak van spermacellen. EFSA keurde gezondheidsbeweringen toe voor het bijdragen tot een normale sperma-aanmaak, het behouden van normaal haar en nagels, het normaal functioneren van het immuunsysteem, de normale schildklierwerking, de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress.

Gevolgen van tekorten

Ziekten van de hartspier en bloedvaten, verhoogde gevoeligheid aan infecties, verminderde weerstand aan oxidatieve stress, fertiliteitsproblemen.

Wie heeft dit het meest nodig?

Bij onevenwichtige voeding. Een niet onbelangrijk deel van de Belgische bevolking heeft een aanbreng onder de aangeraden dosis.

Hoe kan je het meten?

De seleniumstatus wordt slechts zelden gemeten.

Hoeveel heb je nodig?

De ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) of Referentie-Inname (RI) voor etikettering werd vastgelegd op 55 microgram per dag.

Hoeveel is veilig?

De veilige innamedosis werd door EFSA vastgelegd op 300 microgram per dag.

Hoeveel is toegelaten in supplementen in Belgiƫ?

105 microgram per dag.

Referenties

EFSA Safety Evaluation, Tolerable upper intake levels for vitamins and minerals, 2006: http://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/efsa_rep/blobserver_assets/ndatolerableuil.pdf EFSA Scientific Opinion on Dietary Reference Values for selenium (2014): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2014.3846/epdf